Znaki nakazu
Znaki zakazu
Znaki poziome
Znaki dodatkowe
Kontrolki pojazdu
Znaki informacyjne
Znaki ostrzegawcze
Znaki uzupełniające
Sygnalizacja świetlna
Osoba kierująca ruchem
Tabliczki do znaków drogowych
Znaki kierunku i miejscowości
Sygnalizacja świetlna
S-1
Sygnalizator podstawowy
Sygnały świetlne, nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:
- Sygnał zielony - zezwolenie na wjazd za sygnalizator;
Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:
ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego. - Sygnał żółty - zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony;
- Sygnał czerwony - zakaz wjazdu za sygnalizator.
Sygnał czerwony i żółty nadawane jednocześnie - zakaz wjazdu za sygnalizator; sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony.
Sygnalizator używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi może nadawać sygnały o dwóch tylko barwach - zielonej i czerwonej.
Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:
ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
S-2
Sygnalizator z warunkowym zezwoleniem na skręt
Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.
Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
S-3
Sygnalizator kierunkowy
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3a
sygnalizator kierunkowy na wprost i w lewo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3a dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3a oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3b
sygnalizator kierunkowy na wprost i w prawo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3b dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3b oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3c
sygnalizator kierunkowy na wprost
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3c dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3c oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3d
sygnalizator kierunkowy w prawo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3d dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3d oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3e
sygnalizator kierunkowy w lewo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowyS-3e dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3e oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3f
sygnalizator kierunkowy w lewo zezwalający na zawracanie
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3f dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3f oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3g
sygnalizator kierunkowy dla zawracających
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3g dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3g oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-3h
sygnalizator kierunkowy w lewo i w prawo
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3h dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami). Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3h oznacza ponadto, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 nadające sygnały przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.
S-4
Sygnalizator z sygnałami dla pasów ruchu
Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-4 oznaczają:
sygnał zielony - zezwolenie na wjazd na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony,
sygnał czerwony - zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony.
S-5
Sygnalizator z sygnałami dla pieszych
Sygnały świetlne dla pieszych nadawane przez sygnalizator S-5 oznaczają:
sygnał zielony - zezwolenie na wejście na przejście dla pieszych, przy czym sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony i pieszy jest obowiązany jak najszybciej opuścić przejście,
sygnał czerwony- zakaz wejścia na przejście.
S-6
Sygnalizator z sygnałami dla rowerzystów
Sygnały świetlne dla rowerzystów nadawane przez sygnalizator S-6 oznaczają:
sygnał zielony - zezwolenie na wjazd na przejazd dla rowerzystów, przy czym sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony i rowerzysta jest obowiązany jak najszybciej opuścić przejazd;
sygnał czerwony- - zakaz wjazdu na przejazd.
S-7
Nakaz opuszczenia pasa ruchu
Sygnał świetlny stały lub migający, nadawany przez sygnalizator S-7, oznacza nakaz opuszczenia pasa ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony, i wjazdu na część jezdni znajdującą się po stronie wskazanej strzałką.
Sygnalizacja świetlna
Znaki drogowe (sygnalizatory) świetlne
– W Polsce sygnały świetlne, mają takie samo znaczenie, jak w pozostałych krajach. Czerwone światło nadawane przez sygnalizator oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Żółte światło zakazuje wjazdu za sygnalizator, chyba że zatrzymanie pojazdu przez kierującego wymagałoby gwałtownego hamowania. Zielony sygnał świetlny informuje nas o zezwoleniu na wjazd. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 nie daje kierującemu gwarancji bezkolizyjności przejazdu. Natomiast taką pewność daje nam sygnalizator kierunkowy S-3.Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem na skrzyżowaniach, działająca na zasadzie jego otwierania i zamykania we wszystkich lub w niektórych kierunkach, jest w praktyce środkiem ustalającym pierwszeństwo przejazdu. Za pomocą znaków sygnalizacja świetlna reguluje je czynnie, zmieniając pierwszeństwo stosownie do nadawanego sygnału. Wskazania sygnałów do kierowania ruchem mają pierwszeństwo zarówno przed znakami drogowymi.
Przed przejazdami kolejowymi możemy spotkać sygnalizatory nadające wyłącznie jedną barwę – czerwoną migającą. W takiej sytuacji kierujący ma obowiązek zatrzymać się w odpowiednim miejscu i nie może wjechać na przejazd. Jeżeli na drodze zauważymy migający sygnał koloru żółtego, to mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność. Tego typu sygnalizatory z reguły będą się znajdować przy przejściach dla pieszych oraz przed skrzyżowaniami. Wyróżniamy też sygnalizatory dla pieszych oraz rowerzystów, które nadają sygnały w postaci dwóch barw – zielonej i czerwonej.
ZNAKI DROGOWE (SYGNALIZATORY) ŚWIETLNE
Sygnalizacja świetlna jest to zestaw urządzeń, który służy do kierowania ruchem.
Definicja sygnalizacji świetlnej wg rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie znaków i sygnałów :
„Sygnalizacja świetlna – zestaw urządzeń służących do sterowania ruchem, obejmujący: urządzenie sterujące (sterownik), urządzenia wykonawcze (sygnalizatory wraz z konstrukcjami wsporczymi i instalacją kablową) oraz urządzenia detekcyjne (detektory, przyciski), informacyjne (wyświetlacze prędkości, wyświetlacze czasu), transmisji danych (modemy, linie kablowe, radiowe urządzenia nadawczo-odbiorcze) i pomocnicze (ekrany kontrastowe, sygnalizatory akustyczne i wibracyjne dla pieszych itp.) - Pkt 2.2. załącznika nr 3 (Szczegółowe Warunki Techniczne dla sygnałów drogowych i warunki ich umieszczania na drogach) do Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 3 lipca 2003 r.”
W Polsce sygnały świetlne, mają takie samo znaczenie, jak w pozostałych krajach. Czerwone światło nadawane przez sygnalizator oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Żółte światło zakazuje wjazdu za sygnalizator, chyba że zatrzymanie pojazdu przez kierującego wymagałoby gwałtownego hamowania. Zielony sygnał świetlny informuje nas o zezwoleniu na wjazd.
Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator S-1 nie daje kierującemu gwarancji bezkolizyjności przejazdu. Natomiast taką pewność daje nam sygnalizator kierunkowy S-3.
Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem na skrzyżowaniach, działająca na zasadzie jego otwierania i zamykania we wszystkich lub w niektórych kierunkach, jest w praktyce środkiem ustalającym pierwszeństwo przejazdu. Za pomocą znaków sygnalizacja świetlna reguluje je czynnie, zmieniając pierwszeństwo stosownie do nadawanego sygnału.
Wskazania sygnałów do kierowania ruchem mają pierwszeństwo zarówno przed znakami drogowymi.
Przed przejazdami kolejowymi możemy spotkać sygnalizatory nadające wyłącznie jedną barwę – czerwoną migającą. W takiej sytuacji kierujący ma obowiązek zatrzymać się w odpowiednim miejscu i nie może wjechać na przejazd. Jeżeli na drodze zauważymy migający sygnał koloru żółtego, to mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność. Tego typu sygnalizatory z reguły będą się znajdować przy przejściach dla pieszych oraz przed skrzyżowaniami.
Wyróżniamy też sygnalizatory dla pieszych oraz rowerzystów, które nadają sygnały w postaci dwóch barw – zielonej i czerwonej.
Prawidłowe odczytywanie sygnałów na sygnalizacji świetlnej zwiększa bezpieczeństwo ruchu.