Egzamin na prawo jazdy podzielony jest na dwie części :
- teoretyczna,
- praktyczna.
Część teoretyczna odbywa się w zamkniętej sali przy stanowiskach komputerowych. Każdy z kursantów musi w pierwszej kolejności odpowiedzieć na 20 pytań multimedialnych z możliwymi odpowiedziami „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i 15 sekund przeznaczonych jest na udzielenie odpowiedzi. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych z trzema możliwymi odpowiedziami, a naszym zadaniem jest w ciągu 50 sekund wybrać jedną prawidłową odpowiedź.
Dużym utrudnieniem jest brak możliwości powrotu do danego pytania, musimy więc być pewni udzielanych przez nas odpowiedzi. Całkowity czas trwania egzaminu to 25 minut. Pytania punktowane są od 1 do 3 punktów, w zależności od tego jakie jest ich znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać na egzaminie teoretycznym to 74, natomiast do ukończenia egzaminu z wynikiem pozytywnym wymagana jest minimalna liczba 68 punktów.
Część praktyczna egzaminu trwa mniej więcej około 1 godziny, w zależności od tego, czy w trakcie jego trwania popełnimy jakiś błąd.
Egzamin składa się z dwóch etapów, a mianowicie:
- zadania na placu manewrowym,
- jazda w ruchu miejskim.
Każdy manewr na placu możemy powtórzyć dwa razy, z czego za drugim razem musi on zostać wykonany prawidłowo aby egzamin nie został przerwany i zakończony wynikiem negatywnym. Egzamin rozpoczyna się od wylosowania dwóch pytań, dotyczących budowy i działania pojazdu, na które osoba egzaminowana musi odpowiedzieć prawidłowo.
Następnym zadaniem do wykonania jest przygotowanie się do jazdy. Oznacza to, że osoba egzaminowana wsiada do samochodu, ustawia fotel i lusterka, zapina pasy bezpieczeństwa oraz włącza światła mijania w pojeździe. Po wykonaniu tych czynności, osoba egzaminowana jest gotowa na wykonanie zadania jakim jest jazda po łuku między pachołkami w tył i w przód. Aby poprawnie wykonać to zadanie, musimy bezbłędnie poruszać się po wyznaczonym obszarze, nie potrącając słupków. Wszystkiemu w tym czasie przygląda się egzaminator, który znajduje się na zewnątrz pojazdu. Gdy wszystko pójdzie dobrze, jedziemy na mały podjazd w celu wykonania ruszenia na wzniesieniu i prezentujemy egzaminatorowi swoją umiejętność ruszania z ręcznego hamulca.
Gdy zaliczymy wszystkie zadania do wykonania na placu manewrowym, możemy rozpocząć drugą część egzaminu praktycznego, czyli poruszanie się pojazdem w ruchu miejskim. Cała procedura jazdy w mieście odbywa się w pobliżu WORD-u.
Podczas jazdy w mieście będziemy musieli wykazać się umiejętnością jazdy na rodzie i skrzyżowaniach, parkowaniem ukośnym, prostopadłym lub równoległym, zawracaniem, omijaniem, wymijaniem, wyprzedzaniem, wykonaniem manewrów zmiany pasa ruchu, zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo oraz umiejętnością właściwej zmiany biegów i hamowania. Będziemy musieli także zaprezentować w praktyce swoją wiedzę na temat pierwszeństwa na drodze, oceny sytuacji wokół pojazdu i upewnienia się o możliwości jazdy.
Należy pamiętać o odpowiednim sygnalizowaniu wykonywanych na drodze manewrów kierunkowskazami oraz o nieprzekraczaniu linii ciągłych na jezdni. Egzamin trwa aż do zaparkowania samochodu na polecenie egzaminatora z powrotem na terenie Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu drogowego, czyli najczęściej na placu manewrowym. Po ukończeniu egzaminu otrzymujemy od egzaminatora informację zwrotną z wynikiem i dokumentem potwierdzającym ten wynik wraz z wykazem błędów i poprawnie wykonanych zadań.