
Egzamin na prawo jazdy podzielony jest na dwie części :
- teoretyczna,
- praktyczna.
Część teoretyczna odbywa się w zamkniętej sali przy stanowiskach komputerowych. Każdy z kursantów musi w pierwszej kolejności odpowiedzieć na 20 pytań multimedialnych z możliwymi odpowiedziami „tak” lub „nie”. Czas na zapoznanie się z pytaniem to tylko 20 sekund, 10 sekund trwa wyświetlanie filmu i 15 sekund przeznaczonych jest na udzielenie odpowiedzi. Kolejnym etapem części teoretycznej jest 12 pytań specjalistycznych z trzema możliwymi odpowiedziami, a naszym zadaniem jest w ciągu 50 sekund wybrać jedną prawidłową odpowiedź.
Dużym utrudnieniem jest brak możliwości powrotu do danego pytania, musimy więc być pewni udzielanych przez nas odpowiedzi. Całkowity czas trwania egzaminu to 25 minut. Pytania punktowane są od 1 do 3 punktów, w zależności od tego jakie jest ich znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Maksymalna liczba punktów jaką można uzyskać na egzaminie teoretycznym to 74, natomiast do ukończenia egzaminu z wynikiem pozytywnym wymagana jest minimalna liczba 68 punktów.
Część praktyczna egzaminu trwa mniej więcej około 1 godziny, w zależności od tego, czy w trakcie jego trwania popełnimy jakiś błąd.
Egzamin składa się z dwóch etapów, a mianowicie:
- zadania na placu manewrowym,
- jazda w ruchu miejskim.
Każde zadanie na placu manewrowym możemy powtórzyć tylko raz i wykonać prawidłowo aby uzyskać wynik pozytywny. Egzamin zostaje przerwany z oceną negatywną gdy: dwukrotnie błędnie wykonamy zadanie lub potrącimy/dotkniemy słupek lub przejedziemy linię wyznaczającą tor jazdy.
Egzamin rozpoczyna się od wylosowania dwóch zadań, dotyczących eksploatacji i działania pojazdu, na które osoba egzaminowana musi odpowiedzieć prawidłowo.
Następnym zadaniem na placu manewrowym jest przygotowanie się do jazdy. Oznacza to, że osoba egzaminowana wsiada do samochodu, ustawia fotel, kierownicę, zagłówek i lusterka, następnie zapina pasy bezpieczeństwa oraz włącza odpowiednie światła w pojeździe. Po wykonaniu tych czynności, osoba egzaminowana jest gotowa na wykonanie zadania jakim jest jazda po łuku między pachołkami do przodu i do tyłu z zatrzymaniem w określonym miejscu. Aby poprawnie wykonać to zadanie, musimy płynnie poruszać się po wyznaczonym torze jazdy, nie najeżdżając na linię oraz nie potrącając słupków. Egzaminator znajduje się na zewnątrz pojazdu i ocenia wykonanie zadania. Następnie jedziemy na wzniesienie celem wykonania manewru – ruszanie na wzniesieniu z wykorzystaniem hamulca awaryjnego, gdzie pojazd nie może cofnąć się dalej niż 0,2 m, silnik nie może zgasnąć i koła pojazdu nie mogą stracić przyczepności.
Gdy zaliczymy wszystkie zadania na placu manewrowym, rozpoczynamy drugą część egzaminu praktycznego, czyli jazda pojazdem w ruchu drogowym. Cała procedura jazdy w ruchu drogowym odbywa się na skrzyżowaniach, ulicach i drogach miasta.
Podczas jazdy w ruchu drogowym będziemy musieli wykazać się m.in. umiejętnością jazdy na różnych drogach i skrzyżowaniach, wykonaniem manewrów omijania, wymijania, wyprzedzania, zmiany pasa ruchu, zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo. W ruchu drogowym wykonujemy dwa manewry - jedno parkowanie (skośne lub prostopadłe lub równoległe) oraz manewr zawracania w określonym obszarze. Podczas jazdy w ruchu drogowym ocenie podlega również m.in. ocena sytuacji, wiedza na temat pierwszeństwa, znajomość i stosowanie się do znaków poziomych, pionowych i sygnalizacji świetlnej. Należy pamiętać o odpowiednim sygnalizowaniu kierunkowskazami wykonywanych na drodze manewrów.
Po wykonaniu wszystkich zadań i manewrów w ruchu drogowym Egzaminator wydając polecenia kieruje Nas do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu drogowego. Po zakończonym egzaminie Egzaminator już w WORD omawia przebieg egzaminu, ewentualne popełnione przez Nas błędy i informuje o ocenie egzaminu, również przekazując Nam Arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, w którym oznaczone są popełnione ewentualne błędy i znajduje się ostateczny wynik egzaminu.