Ekojazda na egzaminie

4.5
Ekojazda na egzaminie

Egzamin na prawo jazdy niestety nie należy do łatwych. Podczas egzaminu praktycznego zdający oprócz wszystkich dotychczasowych manewrów i zadań będą musieli wykazać się również umiejętnościami jazdy zgodnej z zasadami ekonomiki spalania - „Ekojazda”

Egzaminator podczas jazdy w ruchu drogowym  będzie zwracał uwagę na to, czy znamy i stosujemy zasady ekojazdy tzn. m.in. czy przewidujemy i odpowiednio reagujemy np. dojeżdżając do skrzyżowania lub przy jakich obrotach zmieniamy biegi.

Zmiana przepisów, które obowiązują od dnia 01.01.2015 roku wprowadziła elementy oceny umiejętności stosowania ekojazdy zgodnie z nowelizacją rozporządzenia w sprawie egzaminowania – DZ.U.2014.594:

„Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E; w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego”.

Ekojazda na egzaminie praktycznym  to kolejny element oceny, który  wymaga nauki i stosowania podczas jazdy samochodem.

Ekojazda (ecodriving) to ekonomiczna i ekologiczna technika jazdy samochodem, a zarazem odpowiednia taktyka poruszania się na drodze.

Jeżeli ecodriving jest mądrze stosowany, czyli zdający egzamin planuje jazdę, odpowiednio wcześniej przewiduje manewry, to może poruszać się samochodem sprawnie, płynnie – te elementy są oceniane na egzaminie praktycznym

Stosując zasady jazdy ekonomicznej kierowca ma możliwość znacznie obniżyć zużycie paliwa, oraz zmniejszyć mechaniczne zużycie podzespołów samochodu takich jak elementy układu hamulcowego i opon. Dba o środowisko naturalne poprzez ograniczenie emisji CO2 i hałasu, oraz zmniejsza ryzyko kolizji lub wypadku, dzięki skrupulatnej obserwacji drogi, szybszemu dostrzeganiu problemów i przeszkód, spokojniejszej reakcji na zagrożenia, co powoduje prawidłową ocenę jazdy w ruchu drogowym przez Egzaminatora.

4.5
patrycja
Z firmą związana od kilku lat. Zajmuje się głównie klientami biznesowymi, ale czasem napisze jakiś konkretny artykuł.