Czym są i jak działają poduszki zderzeniowe

▪ 28 listopada 2025 69
4.5
Czym są i jak działają poduszki zderzeniowe

Poduszki zderzeniowe na drogach to temat, który nie zawsze jest dostatecznie doceniany przez kierowców. Natomiast ich rola w systemie bezpieczeństwa ruchu jest nie do przecenienia. Warto zatem przyjrzeć się bliżej, czym są, jak działają i dlaczego warto je zauważać za kierownicą.

Choć nazwa 'poduszki zderzeniowe' kojarzy się jednoznacznie z powietrznymi systemami bezpieczeństwa w autach, na drogach funkcjonują też fizyczne elementy infrastruktury o podobnej nazwie – i to one właśnie zagwarantują nam bezpieczeństwo podczas wypadków czy nagłych zdarzeń.

Czym są poduszki zderzeniowe w infrastrukturze drogowej?

Poduszki zderzeniowe, zwane także barierami energochłonnymi, to specjalnie zaprojektowane przeszkody montowane przy newralgicznych miejscach na drogach.

W Polsce na drogach pojawiają się w kilku odmianach: beczki wypełnione piaskiem, modułowe plastikowe systemy wypełniane wodą, stalowe lub aluminiowe kratownice, a także specjalne „kruszące się” elementy końcowe barierek. Wszystkie mają ten sam cel: zmniejszyć gwałtowność zatrzymania pojazdu, czyli rozładować energię kinetyczną w sposób kontrolowany. Najczęściej spotykamy je przy zjazdach/wjazdach na autostradach lub drogach ekspresowych.

Technicznie rzecz ujmując, poduszki tego typu wykonuje się z materiałów, które odkształcają się podczas uderzenia lub zawierają elementy sprężyste absorbujące siłę zderzenia. Co ważne, konstrukcja takich poduszek musi być jednocześnie odporna na warunki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne.

Zastosowanie i działanie

Już na poziomie projektowania dróg przewiduje się miejsca, gdzie ryzyko kolizji jest większe. Poduszki zderzeniowe instaluje się właśnie tam, aby zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego.

Poduszki mają za zadanie chronić pojazdy i ich pasażerów przed bezpośrednim uderzeniem w twarde przeszkody, rozpraszając energię zderzenia. Minimalizować ryzyko wyrzucenia pojazdu z drogi lub przewrócenia i są sygnałem dla kierowców o potencjalnym niebezpieczeństwie – ich widoczność również działa prewencyjnie.

Natomiast zasada działania jest prosta: zamiast nagłego zatrzymania (uderzenia w sztywną przeszkodę), energia kinetyczna pojazdu jest pochłaniana przez urządzenie, które deformuje się w kontrolowany sposób.
Efekt: mniejsze przeciążenia dla pasażerów i mniejsze uszkodzenia pojazdu w porównaniu z bezpośrednim zderzeniem.

Pochylając się nad kwestią techniki, możemy wyróżnić główne mechanizmy tłumienia energii:

  • plastyczne odkształcanie metalu — elementy stalowe „składają się” stopniowo, zamieniając energię ruchu w pracę plastyczną,
  • kruszenie i zgniatanie komór (np. plastikowe kratownice, wkłady z tworzywa), które absorbują energię przez huby struktury,
  • przepływ i rozproszenie materiału sypkiego — klasyczne beczki z piaskiem czy żwirem tłumią uderzenie dzięki przemieszczaniu się materiału,

Przykłady konstrukcji

Najprostsze to wspomniane beczki – tańsze, nadal używane przy remontach. Są skuteczne przy niskich prędkościach, ale szybko się zużywają. Bardziej zaawansowane systemy modułowe (np. plastikowe bloki napełniane wodą) mają zaletę: łatwość montażu i dobre właściwości energetyczne przy uderzeniach czołowych. Warto wspomnieć o linach zderzeniowych – bardzo wszechstronne narzędzie. Takie bariery można dopasować tak naprawdę do każdej drogi: szybkiej, wolnej, płaskiej czy górskiej.
To rozwiązanie jest o tyle lepsze od zwykłych barier, że podczas wypadku czy utraty kontroli auto opiera się na linach w zakręcie co w efekcie pozwala ‘’przesunąć’’ pojazd z powrotem na drogę. Oczywiście po takim incydencie cała bariera jest do wymiany, ale jest to zdecydowanie bezpieczniejsze niż metalowe bariery – gdzie gdy niefortunnie trafisz na łączenie może dojść do tragedii.

Na autostradach spotkamy cięższe urządzenia stalowe zaprojektowane do pracy przy dużych prędkościach i większych masach pojazdów. One naprawdę „poświęcają” swoje elementy — po uderzeniu nadają się zwykle do wymiany.

W ramach ciekawostki różne poduszki stosuje się w różnych miejscach. Poduszki zderzeniowe są dopuszczane do użytku zgodnie z normami technicznymi i warunkami dopuszczenia. Rozwiązania montowane w terenie zabudowanym różnią się od tych na autostradach — inne wymagania wytrzymałościowe, inne prędkości zderzenia do rozproszenia.

Co warto mieć na uwadze?

Z pewnością to, że poduszki zderzeniowe nie zastąpią zdrowego rozsądku i ostrożnej jazdy. Natomiast są jednak dodatkową warstwą ochronną i przy okazji mogą nas poinformować, że to konkretne miejsce podczas wypadku może być bardzo niebezpieczne.

Podsumowanie

Nie każdy kierowca jest świadomy istnienia i roli poduszek zderzeniowych na drogach. Warto więc, by takie informacje były przekazywane już na etapie nauki jazdy. Zrozumienie, jak działa infrastruktura drogowa, pozwala lepiej ją wykorzystać i poruszać się bezpieczniej.

Pamiętajmy, że to właśnie te drobne elementy, często niewidoczne lub niedoceniane, mogą mieć decydujący wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Warto więc nie tylko znać przepisy, ale też zwracać uwagę na wspomniane detale.

Choć poduszki zderzeniowe to tylko jeden z elementów systemów bezpieczeństwa, to bez nich wiele zdarzeń drogowych mogłoby zakończyć się dużo gorzej.

4.5
jakub
Jakub Moskalik 77 postów
Ekspert ds. ruchu drogowego Specjalista od przepisów drogowych i pytań egzaminacyjnych. 3-letnie doświadczenie w branży prawa jazdy, tworzy i analizuje treści edukacyjne. Pod osłoną nocy kreator artykułów oraz treści w mediach społecznościowych, za dnia opiekun naszych najlepszych klientów.