Niewłaściwa interpretacja zielonej strzałki

▪ 12 września 2018 11 221 ⚡
4.3
Niewłaściwa interpretacja zielonej strzałki

Można zapytać, dlaczego tak wielu kierowców ma problem z prawidłowym i konsekwentnym przestrzeganiem sygnałów nadawanych przez sygnalizator S-2, potocznie zwany zieloną strzałką. Niestety znaczna część kierowców traktuje ten sygnał jako bezwarunkowe zezwolenie na wjazd za sygnalizator i w ogóle nie zatrzymuje się przed skrzyżowaniem, widząc zapaloną „zieloną strzałkę”.

Jest to oczywiście nieodpowiedzialne i niezgodne z prawem zachowanie, za które przewidziany jest dla kierowcy mandat. Za niezatrzymanie się w wyznaczonym miejscu przed sygnalizatorem S-2 podczas wyświetlania zielonej strzałki, kierowca może otrzymać mandat w wysokości 100 zł i 1 punktu karnego, natomiast za wjechanie za sygnalizator przed rozpoczęciem wyświetlania zielonej strzałki lub po zakończeniu jej wyświetlania kierowca może zostać ukarany mandatem w wysokości od 300 do 500 zł i 6 punktami karnymi.

Co na ten temat mówią przepisy?

§ 96. 1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust. 3.

2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

Wydaje się, że na drogach do powyższych przepisów stosują się jedynie kierowcy w samochodach przeznaczonych do nauki jazdy i podczas egzaminu na prawo jazdy, ponieważ niezastosowanie się do tego właśnie przepisu podczas egzaminu skutkuje ukończeniem go z wynikiem negatywnym. To właściwe i poprawne zachowanie niecierpliwi innych kierowców, którzy nie zatrzymują się przed sygnalizatorem S-2. Takie sytuacje mogą stwarzać spore niebezpieczeństwo i przed prawidłowym zatrzymaniem się przed zieloną strzałką, warto upewnić się we wstecznym lusterku, że kierowca za nami również zamierza się zatrzymać aby nie doszło do stłuczki.

Jest to paradoksalne i niedorzeczne aby uważać mieli ci, którzy właściwie stosują się do obowiązku zatrzymania przed zieloną strzałką.

Każdy kierowca powinien pamiętać o tym i stosować się do każdorazowego zatrzymania pojazdu przed sygnalizatorem S-2, na którym zapalone jest światło czerwone z warunkową zieloną strzałką. Większość skrzyżowań, na których występuje ten sygnalizator, jest wyposażona także w przejście dla pieszych, co wymusza na kierowcy dwukrotne zatrzymanie przed właściwym wjazdem na skrzyżowanie. Pierwsze, w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym, znajdującym się na przejściu, a drugie, pojazdom poruszającym się po jezdni, na którą zamierza on wjechać.

Jednocześnie, należy wspomnieć o tym, że zielona strzałka zezwala na wjazd za sygnalizator kierowcom udającym się tylko w kierunku wskazanym strzałką. Oznacza to, że pojazdy, które zamierzają jechać na wprost muszą poczekać aż światło sygnalizatora S-1 zmieni się na zielone. Nieprzestrzeganie powyższych przepisów może prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji szczególnie z udziałem pieszych, którzy w zderzeniu z samochodem mają znikome szanse na ocalenie własnego życia czy zdrowia.

4.3
marika
Marika Zgraja 149 postów
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.