Jak zatankować auto na wodór?

▪ 30 stycznia 2019 5 145 ⚡
4.5
Jak zatankować auto na wodór?

Mimo tego, że w Polsce nie spotkamy jeszcze stacji oferującej i umożliwiającej zatankowanie pojazdu tym rodzajem paliwa, to nie jest to wcale taka odległa przyszłość. U naszych sąsiadów za zachodnią granicą rozwiązanie już funkcjonuje i na ulicach pojawia się coraz więcej pojazdów zasilanych wodorem, dlatego też można tam coraz częściej spotkać stacje paliw, na których zatankujemy taki samochód.

W Polsce dopiero planuje się otwarcie pierwszych takich punktów, które miałyby na początku pojawić się w Warszawie i Trójmieście. Wprowadzenie planów w życie jest zapewne kwestią kilkunastu miesięcy, ponieważ, jak wiadomo, auta na wodór są bardziej przyjazne środowisku i ich produkcja stopniowo się zwiększa.

Tankowanie samochodu zasilanego wodorem wygląda nieco inaczej niż w przypadku popularnych paliw takich jak olej napędowy czy benzyna. Jest ono co prawda trochę podobne do napełniania zbiornika w naszym pojeździe gazem LPG, jednak są pewne różnice.

Pierwszą zauważalną różnicą, którą odczujemy podczas tankowania będzie znacznie cięższy niż wszystkie inne pistolet dystrybutora z wodorem. Drugą sprawą będzie długość samego tankowania, gdyż wodór tankuje się nieco wolniej niż inne paliwa ze względu na niebezpieczeństwo podwyższenia jego temperatury. Dlatego dystrybutor skonstruowany jest w taki sposób aby nieustannie kontrolować tempo jego pompowania. Coś, czego na pewno nie przeoczymy, to zmiana jednostki na liczniku dystrybutora. Wodór tankuje się bowiem nie na litry, a na kilogramy.

Dystrybutory wodoru, które można obecnie spotkać np. w Niemczech, są bardzo nowoczesne i posiadają mnóstwo zabezpieczeń. Pierwszym z nich jest specjalna karta, którą otrzymujemy na zamówienie. Aby zatankować samochód wodorem, należy w dystrybutorze umieścić kartę, która przypomina trochę kartę kredytową, a następnie wybrać na ekranie żądany rodzaj paliwa.

Aby tankowanie było w pełni bezpieczne i intuicyjne, dystrybutor i sama budowa pistoletu niemal podpowiadają, jak zrobić to właściwie i nie popełnić błędu. Ujście dozownika wyposażone jest w specjalny mechaniczny zamek, który powinien idealnie dopasować się do miejsca wlotu paliwa w naszym samochodzie. Jeżeli obie te części nie są do siebie właściwie dopasowane i zamek nie miał możliwości prawidłowego zatrzaśnięcia się, tankowanie nie zostanie rozpoczęte. Dysza pistoletu posiada specjalne czujniki ciśnienia, które wykrywają nawet najmniejsze wycieki paliwa na złączu dozownika z naszym samochodem i przesyłają do dystrybutora sygnał, który od razu przerywa pompowanie paliwa w razie wykrycia błędu.

Aktualnie paliwo to jest fenomenem i rzadkością, a jego cena może nas nieco przerażać, gdyż u sąsiadów, o których już wyżej wspominaliśmy jest to około 9,5 euro za kilogram wodoru. Sytuacja ta może się jednak w niedługim czasie diametralnie zmienić, gdyż na drogach będzie pojawiało się coraz więcej takich ekologicznych pojazdów.

4.5
marika
Marika Zgraja 149 postów
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.