Ładowanie...

Zasada 3 sekund

Przez - 17 maja 2024
4,4/5
440
Zasada 3 sekund

Zachowanie odstępu oraz jazda na zderzaku – są to kwestie niezwykle mocno ze sobą powiązane. Te pojęcia stanowią ogromny problem wśród użytkowników polskich dróg. W przepisach nie ma dokładnie określonego odstępu jaki powinniśmy zachować wobec poprzedzającego pojazdu, a to bezpośrednio przekłada się na pojęcie bezpiecznej jazdy – albo bardziej jej braku.

 

Jazda na zderzaku, a bezpieczna odległość.

Jest to ogromny problem wśród polskich kierowców. Jak podaje Polska Policja w statystykach z roku 2023 8.1% wszystkich wypadków jest spowodowana niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami. W terenie zabudowanym prędkości są stosunkowo małe, więc pozornie łatwiej jest wyhamować. W 2021 roku weszła nowelizacja przepisów, która w skrócie zakazuje jazdy na zderzaku na autostradach i drogach ekspresowych określając dokładnie odstęp jaki powinniśmy zachować. Jest to połowa aktualnej prędkości pojazdu – jadąc 120 km/h odstęp zachowany od poprzedzającego pojazdu musi wynosić minimalnie 60 m.

W przypadku manewru wyprzedzania istnieje wyjątek co do tej zasady – ze względu na szybkie i bezpieczne przeprowadzenie manewru, kierowcy nie muszą stosować się do tego przepisu podczas wyprzedzania. Podczas standardowej jazdy nie przestrzegając tych przepisów narażamy się na maksymalnie 500 zł i 6 punktów karnych.

Bezpieczna odległość poza wspomnianymi drogami nie jest w żaden sposób nigdzie uregulowana ‘’utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania poprzedzającego pojazdu.’’ To mówi nam kodeks drogowy.
Jest jeden wyjątek!
Tunele – w tunelu dłuższym niż 500 m istnieją reguły dotyczące zachowania odstępu i wyglądają one następująco:

  • 50 m dla pojazdów o DMC poniżej 3,5 t lub autobusem
  • 80 m dla zespołów pojazdów oraz DMC powyżej 3,5 t

 

Droga hamowania – popisz się refleksem.

Jazda na zderzaku lub z zachowanym małym odstępem jest niebezpieczna z wielu powodów, między innymi czasu reakcji kierowcy. Umówmy się, nie jesteśmy kierowcami F1 gdzie czas reakcji wynosi ułamki sekund, niektórzy lubią posłuchać głośno muzyki, inni wdać się w konwersację z pasażerem, nie oszukujmy się, skupieni w 100% prowadzimy przez pierwsze miesiące po uzyskaniu prawa jazdy. Nasza uwaga jest rozproszona i nie jesteśmy przygotowani na nagłe wciśnięcie hamulca.

Cały proces hamowania zaczyna się od naszej reakcji, która w nagłej sytuacji może wynosić aż 1,5 sekundy! Przez ten czas nadal się poruszamy, przed nami jeszcze droga hamowania – która wydłuża się wraz z prędkością. Jadąc 50 km/h w dobrych warunkach pogodowych nasza droga hamowania może wynosić ok. 26 metrów! Podczas nagłej sytuacji na drodze, możemy mieć problem z wyhamowaniem zachowując odstęp, a co dopiero siedząc komuś na zderzaku.

 

Jak mieć pewność, że nasza odległość jest wystarczająca?

Wspomnieliśmy wyżej o drogach ekspresowych, autostradach i przepisie, który miał zniwelować jazdę na zderzaku w dużych prędkościach, ale czy każdy będzie w stanie oszacować, ile to 70 metrów do samochodu z przodu? Pewnie nie… a co z drogami zwykłymi, poza terenem zabudowanym? Tam również prędkości nie są małe 70/90 km/h.

 

Zasada 3 sekund

W takim wypadku pomoże nam zasada 3 sekund. Bardzo prosta metoda wydzielania punku odniesienia względem prędkości i pojazdu poprzedzającego. To ona pomoże wyznaczyć odstęp, który będzie bezpieczny, komfortowy, a w razie wypadku będziemy mieli czas na reakcję. W tej zasadzie chodzi o obranie punktu np. znaku lub słupka. W momencie, gdy pojazd poprzedzający minie nasz wyznaczony słupek, a my znajdziemy się przy tym samym słupku w ciągu trzech sekund to znaczy, że odległość jest bezpieczna. Jest to z pewnością łatwiejsze od liczenia metrów i sprawdzi się w dosłownie każdych warunkach. Zasada trzech sekund z pewnością może zostać definicją ‘’bezpiecznego odstępu’’.

 

Podsumowując…

W Polsce ‘’bezpieczna odległość’’ nie jest uregulowana prawnie, wyjątkiem są konkretne tunele oraz autostrady i drogi ekspresowe.  Biorąc pod uwagę czas reakcji kierowcy, droga hamowania jest naprawdę długa – zakładając, że poruszamy się w dobrych warunkach drogowych. Podczas opadów deszczu lub śniegu droga hamowania wydłuża się zatrważająco.
Zasada 3 sekund świetnie zastąpi nam zdawkowe informacje w przepisach oraz sama wyznacza odstęp jaki powinniśmy zachować. Jest prosta i intuicyjna, łatwo wprowadzić ją w życie, by stała się naszym nawykiem.

 

jakub
Jakub Moskalik 24 posty
Pod osłoną nocy kreator artykułów oraz treści w mediach społecznościowych, za dnia opiekun naszych najlepszych klientów.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców przewoźny
Ośrodek szkolenia kierowców ekstern
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Logo białe prawo-jazdy-360.pl

Kontakt

ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Dział obsługi klienta
Telefon: 790-747-360

Dział obsługi klienta biznesowego
Telefon: 791-747-360

Dział obsługi pozycjonowania
Telefon: 795-747-360

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 9:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation M. Romanowski sp. j. (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań). Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania