Urządzenia transportu osobistego – nowe przepisy

▪ 11 grudnia 2018 4 741 ⚡
4.4
Urządzenia transportu osobistego – nowe przepisy

Czym są właściwie tytułowe UTO, czyli Urządzenia Transportu Osobistego? Na to pytanie aktualnie starają się odpowiedzieć ustawodawcy i uregulować jakoś przepisy dotyczące tych właśnie urządzeń coraz częściej pojawiających się na chodnikach wśród pieszych.

Z racji tego, że technologia stale idzie do przodu i na rynku dostępne są coraz to nowsze rozwiązania, ułatwiające ludziom przemieszczanie się alternatywnymi od chodzenia, jazdy rowerem czy samochodem sposobami, nadszedł czas aby uregulować nieco dotyczące tego przepisy. O ile rozważna jazda na wrotkach, rolkach czy tradycyjnej hulajnodze nie stwarza większego zagrożenia dla pieszych, poruszających się po tej samej drodze lub chodniku, to jeżeli dodamy do tego elektronikę i wyobrazimy sobie poruszanie się takimi sprzętami jak: hoverboard, elektryczna hulajnoga, segway czy ich wszelkie kombinacje, sprawa robi się poważna.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie możemy zaliczyć tych urządzeń ani do pojazdów mechanicznych ani do rowerów, a także ich użytkowników nie można traktować jako pieszych, gdyż potrafią oni rozwijać dużo większe prędkości od nich.

Problematyczna staje się więc kwestia poruszania się takimi urządzeniami w ruchu drogowym. Aktualnie osoby korzystające z tego typu pojazdów mogą poruszać się nimi jedynie po chodniku, pomiędzy pieszymi, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji z ich udziałem. Poruszanie się np. segwayem po drodze między samochodami jest obecnie zabronione i za taką jazdę możemy zostać ukarani mandatem w wysokości nawet do 500 zł. Również jazda po drodze rowerowej nie jest zgodna z obowiązującymi przepisami, gdyż urządzenia, o których mowa powyżej, nie wpisują się w definicję nawet roweru z silnikiem elektrycznym.

Opracowano więc propozycję definicji urządzeń transportu osobistego, która ma niebawem pojawić się w kodeksie ruchu drogowego. Zgodnie z nią jest to urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się pieszych, napędzane siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego, którego konstrukcja pozwala na rozwinięcie maksymalnej prędkości do 25 km/h, a jego szerokość nie przekracza w ruchu 0,9 m.

Wprowadzenie takiej definicji do ustawy Prawo o ruchu drogowym spowoduje, że użytkownicy elektrycznych deskorolek, hulajnog czy wszelkich ich wariacji, będą mogli korzystać z dróg rowerowych, ale także, w przypadku ich braku, zmuszeni będą do przeniesienia się z chodnika na jezdnię.

Prawo nie zawsze nadąża za rozwojem technologicznym, dlatego niezbędne są nowelizacje ustaw, które u naszych europejskich sąsiadów zostały wprowadzone już jakiś czas temu.

4.4
marika
Marika Zgraja 149 postów
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.