Motocykle na buspasach - zmiana w organizacji ruchu w Warszawie

▪ 06 kwietnia 2020 2 206 ⚡
4.2
Motocykle na buspasach - zmiana w organizacji ruchu w Warszawie

25 lutego 2020 roku prezydent Rafał Trzaskowski podjął decyzję, że motocykliści będą mogli jeździć w stolicy po buspasach. Zmiany dotyczące organizacji ruchu i oznakowania zostaną wprowadzone w kwietniu i maju.

Pilotaż zakończony sukcesem

Zmiany są efektem pilotażu, który od maja 2018 roku do października 2019 roku był prowadzony w Warszawie. W tym okresie motocykliści mogli korzystać z buspasów na ulicy Radzimińskiej i al. Solidarności oraz na Trasie Łazienkowskiej. Projektowi towarzyszyła kampania informacyjna w mieście.

Prezydent Trzaskowski pozytywnie ocenił efekty drogowego eksperymentu. W komunikacie ratusza możemy przeczytać:

Motocykliści z odpowiednim poszanowaniem potraktowali przywilej jazdy po wydzielonych pasach, a ze strony kierowców autobusów komunikacji miejskiej nie mieliśmy uwag krytycznych.

Podobną opinię wyraził Tomasz Demiańczuk ze stołecznego ratusza, argumentując że na decyzję władz wpłynął brak niebezpiecznych zdarzeń z udziałem motocyklistów oraz pozytywny odbiór pomysłu przez kierowców.

Jak będzie wyglądać oznakowanie?

Warszawski ratusz podaje, że blisko 53 km korytarzy transportowych, po których dotychczas mogły poruszać się autobusy miejskie, taksówki i Miejski Transport Osób Niepełnosprawnych, zostanie dostosowanych do nowego rozwiązania. Na znakach pionowych, obok BUS, TAXI I MTON znajdziemy również dodatkowy - MOTOCYKLE.

Projekty organizacji ruchu są już gotowe i będą wdrażane po zaopiniowaniu przez policję w kwietniu i maju. Nowe oznaczenia znajdą się na ponad 20 ulicach, m.in. na Belwederskiej, Modlińskiej czy Alejach Jerozolimskich.

Jednak motocykliści muszą pamiętać, że po wszystkich buspasach będą mogli jeździć dopiero w momencie, gdy będą to dopuszczać znaki drogowe. Poruszanie się po nich wcześniej, zanim oznakowanie zostanie wprowadzone, będzie stanowić wykroczenie drogowe.

Buspasy dla motocyklistów w polskich miastach

W pracach nad realizacją projektu brało udział wiele podmiotów – m.in. Biuro Polityki Mobilności i Transportu, Zarząd Transportu Miejskiego, Fundacja Jednym Śladem oraz Inicjatywa „Motocykle na buspasy – Warszawa”.  Ta ostatnia zabiegała o zmianę przepisów u stołecznych władz przez blisko 10 lat, z czego ostatnie 5 było bardzo intensywne. Badania prowadzone w tym zakresie, jak również obserwacje prowadzone w miastach, gdzie wprowadzono taką zasadę pokazują, że motocykliści na buspasach oznaczają mniejsze korki i większe bezpieczeństwo.

Obecnie motocykliści mogą korzystać z buspasów w następujących miastach w Polsce:

- Kraków,

- Bydgoszcz,

- Łódź,

- Gdańsk,

- Rzeszów,

- Szczecin,

- Poznań,

- Kielce,

- Wrocław (tylko klasyczne buspasy, bez torowiska).

4.2
angelina
Tworzeniem treści zajmuje się od kilku lat, dbając o każdy detal i jasny przekaz. Obecnie wyszukuje dla Was najciekawsze newsy i prowadzi profile w Social Media.