Ładowanie...

Jak być dobrym pasażerem?

Przez - 04 lipca 2024
4,4/5
633
Jak być dobrym pasażerem?

Tematy krążące wokół pojazdu zawsze dotyczą kierowcy, nie problem o uzyskanie porad dotyczących lepszej jazdy lub zachowania na drodze, a czy zatrzymaliście się kiedyś nad kwestią pasażerów? Którzy dzielnie podczas wyprawy odmawiają drzemki, aby rozmawiać z kierowcą, albo którzy starannie nawigują podczas jazdy lub tacy, których gust muzyczny wprawia kierowcę w lepszy nastrój? Najwyższa pora porozmawiać właśnie o nich!


Czy pasażer ma wpływ na przebieg jazdy?

Jak zapewne dobrze wiesz, pasażer ma ogromny wpływ na kierującego, a nawet na bezpieczeństwo podczas podróży i warto mieć na uwadze, że pasażer jest uczestnikiem ruchu drogowego!
Ty jako osoba siedząca z boku, możesz mieć naprawdę ogromny wpływ na kierowcę, za Twoimi namowami, podpuszczaniem, zachowywaniem się głośno oraz niespokojnie może dojść do wypadku! Niektórzy są bardziej podatni i skłonni na manipulację lub podejmowanie ryzyka pod naciskiem drugiej osoby. Więc ważne, aby wyczuć atmosferę i być osobą odpowiedzialną w trakcie podróży.

Czego nigdy nie powinieneś robić jako pasażer:
1. Pod żadnym pozorem, nigdy nie zachęcaj kierowcy do robienia lekkomyślnych rzeczy:

• Do agresywniejszej jazdy
• Do ryzykownych manewrów
• Do przekraczania prędkości
• Do ‘’wygłupów’’ na drodze

2. Nigdy nie komentuj stylu jazdy – oczywiście, jeżeli nie zagraża bezpieczeństwu. Każdy uczył się jazdy w inny sposób, a niektórzy mogą nie czuć się na tyle pewnie za kierownicą. Jeżeli Twoim zdaniem ktoś jedzie za wolno lub manewry wykonuje niepewnie – nie komentuj. Oczywiście możesz dodać otuchy i wsparcia, ale niemiłe komentarze zostaw w kieszeni i nie dolewaj oliwy do ognia.

3. Auto to świetnie miejsce na długie rozmowy podczas trasy, oczywiście w głównej mierze jesteśmy skoncentrowani na drodze, lecz kto nie lubi porozmawiać sobie w aucie na przeróżne tematy…
Jest tylko jeden wyjątek – nie zaczynaj kłótni! Jeżeli czujesz, że od rana coś w Tobie siedzi, powstrzymaj się i rozwiąż ten problem po dojechaniu do celu. Kłótnia podczas jazdy podnosi stres i zdenerwowanie, kierowca może przestać skupiać się na drodze lub może to wpłynąć na jego zachowanie np. zbyt szybka i agresywna jazda.

4. NIE KRZYCZ — tym bardziej niespodziewanie. Całkiem prawdopodobne, że wystraszy to kierowcę, a taki moment jest bardzo niebezpieczny. Podczas krzyku osoba kierująca może się wystraszyć, wtedy podczas niekontrolowanego ruch ciała lub uniku może pociągnąć za sobą kierownice. Przy dużej prędkości, może okazać się to tragiczne w skutkach.

5. Nie odwracaj jego uwagi, wstrzymaj się z pokazywaniem śmiesznych obrazków na telefonie i nie rozpraszaj uwagi. Jeżeli jedziesz z tyłu, nie zmuszaj kierowcy do odwracania się do Ciebie.

6. Nie łap kierownicy podczas jazdy – nigdy! Nie włączaj wycieraczek, nie zmieniaj biegów i ustawień samochodu.

7. Nie dekoncentruj kierowcy, jeżeli musi się bardziej skupić – nie zagaduj. Jeżeli drażni go radio lub muzyka – jedźcie w ciszy.
 

Jak być dobrym pasażerem?

Stosuj się do określonych zasad panujących w samochodzie. Wszyscy wiemy, że każdy człowiek jest inny, w inny sposób znosi rzeczy, które my znosimy dobrze oraz nie musi lubić tego, co nam się podoba. Oczywiście pewne zasady panujące na pokładzie mogą nam nie pasować, ale uszanujmy to, pamiętając, że nie jesteśmy u siebie. Ewentualnie zawsze możemy grzecznie ponegocjować warunki podróży, nam też ma być stosunkowo wygodnie!
Jeżeli uszanujesz wyżej wymienione, z pewnością będzie można nazwać Cię dobrym pasażerem! Wielu kierowcom zależy na porządku, auto to ich świątynia i jeżeli zaakceptujesz zasady i prośby, z pewnością jazda dla wszystkich stanie się przyjemniejsza.
Na prawym fotelu wskazana jest pomoc podczas podróży, czasami osoba kierująca może się zagapić, zamyślić i wtedy dobrze, żebyś sprowadził ją na ziemie. W niektórych sytuacjach możesz widzieć więcej od kierowcy, zerknij, czy ma wolne z prawej, a jeżeli widzisz jakąś niebezpieczną lub nienaturalną sytuację na drodze – informuj, bo jeżeli kierowca tego nie widzi, to zdecydowanie warto go uświadomić...
Nawigowanie to już klasyk, który jest automatycznie przypisywany do osoby z prawego fotela i jest to świetne. Kierowca skupia się na kierowaniu, a pasażer na dobieraniu trasy i szukaniu alternatyw! Taka współpraca jest świetna i bezpieczna!


Dobry i odpowiedzialny pasażer, to idealny pasażer.

Oczywiście ważne jest, aby dostosować się do zasad panujących w aucie i je uszanować, lecz bycie odpowiedzialnym, jest nieporównywalnie ważniejsze niż ściszanie radia i obsługa nawigacji.
Jeżeli kierowcy brakuje wyczucia i zdrowego rozsądku… – reaguj!
Nie pozwalaj, aby jechał szybko i agresywnie tam, gdzie nie powinien i zabraniaj używania telefonu komórkowego podczas jazdy. Jeżeli jest pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających nigdy nie wsiadaj z nim do samochodu i do upadłego zabraniaj mu kierowania pojazdem.
Bycie pasażerem to nie tylko siedzenie w jednej pozycji, jesteś również uczestnikiem ruchu drogowego i ewentualny wypadek dotyczy też Ciebie. Staraj się pomagać i w razie sytuacji zapobiegaj. Zwracaj uwagę na to, co dzieje się na drodze i w razie konieczności informuj o zagrożeniu.

jakub
Jakub Moskalik 48 posty
Pod osłoną nocy kreator artykułów oraz treści w mediach społecznościowych, za dnia opiekun naszych najlepszych klientów.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców przewoźny
Ośrodek szkolenia kierowców ekstern
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Logo białe prawo-jazdy-360.pl

Kontakt

ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Dział obsługi klienta
Telefon: 790-747-360

Dział obsługi klienta biznesowego
Telefon: 791-747-360

Dział obsługi pozycjonowania
Telefon: 795-747-360

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 9:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation M. Romanowski sp. j. (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań). Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania