Czym jest korytarz życia i co ma komu ułatwić?

▪ 05 listopada 2018 2 781 ⚡
4.4
Czym jest korytarz życia i co ma komu ułatwić?

To tajemnicze zjawisko, o którym większość kierowców zapewne słyszała albo nawet nieświadomie go stosowała może skrócić dojazd służb ratunkowych do miejsca wypadku nawet o 8 minut. Jest to cenny czas, który nieraz może zadecydować o tym, czy uda się uratować ludzkie życie.

Polskie przepisy nie określają jasno czym jest korytarz życia i jakie kary mogą zostać nałożone na kierowców, którzy się do niego nie stosują. Ta kwestia uregulowana jest prawnie m.in. w Niemczech, Austrii, Czechach i Szwajcarii, na Węgrzech i Słowenii. U naszych zachodnich sąsiadów za nieustąpienie miejsca pojazdom uprzywilejowanym można otrzymać mandat w wysokości kilkuset euro, a za jazdę utworzonym korytarzem życia, kierowcy mogą zapłacić nawet czterokrotnie więcej.

Ustawa Prawo o ruchu drogowym Art. 9. mówi jedynie, że: „Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.”

Kodeks wykroczeń natomiast przewiduje karę w postaci mandatu karnego w wysokości 300 zł i 3 punktów karnych za wyprzedzanie pojazdu uprzywilejowanego na terenie zabudowanym oraz 250 zł i 5 punktów za nieułatwienie mu przejazdu. Ciężko jednak interpretować te przepisy jednoznacznie pod kątem korytarzy życia.

Czym więc jest ten korytarz?

Jest to nic innego jak umożliwienie przejazdu pojazdom uprzywilejowanym, w szczególności karetkom i straży pożarnej na drogach o wzmożonym ruchu pojazdów, najczęściej stojących w korku. Sprawa dotyczy szczególnie dróg ekspresowych i autostrad, na których najmniejsza kolizja powoduje powstanie dużego zatoru ruchu i służbom ratunkowym wtedy jeszcze trudniej jest dotrzeć na miejsce zdarzenia.

Wystarczy, że poruszając się jedną z takich dróg i zbliżając do miejsca, w którym tworzy się korek, ustawimy się jak najbliżej zewnętrznej krawędzi jedni, czyli skrajnie po lewej stronie znajdując się na lewym pasie lub najbardziej po prawej jeżeli jedziemy pasem środkowym i prawym. Można ustawić się w ten sposób od razu po dojechaniu do takiego miejsca lub po prostu pamiętać o zachowaniu odstępu od innych pojazdów aby móc zjechać w razie nadjeżdżającej karetki. W takich przypadkach bez obaw możemy najechać na pas awaryjny. Ważne jest utworzenie odpowiednio szerokiego korytarza między kolumnami stojących samochodów.

W takich momentach równie ważne jest skupienie uwagi kierowcy na otoczeniu. Należy obserwować to, co dzieje się przed nami jak i w lusterkach za nami oraz ściszyć radio aby umożliwić sobie usłyszenie sygnałów dźwiękowych karetki czy straży pożarnej. Bezwzględnie nie wolno nam w takich momentach wykorzystywać wolnego pasa w celu ominięcia korku, jak również otwierać drzwi pojazdu od strony powstałego korytarza. Pamiętajmy, że tak utworzonym pasem ruchu pojazd uprzywilejowany może poruszać się w obie strony, dlatego zadbajmy przede wszystkim o bezpieczeństwa własne i pasażerów.

Jeżeli na drodze wielopasmowej nie mamy pewności co do tego, w którą stronę zjechać, warto przyglądać się zachowaniu innych kierowców i podążać ich śladem aby stworzyć jednorodny, szeroki pas, którym bez problemu przemieszczą się wszystkie pojazdy uprzywilejowane. Być może w nieodległej przyszłości doczekamy się jakiegoś unormowania prawnego w tej kwestii, jednak do tego czasu warto kierować się po prostu zdrowym rozsądkiem i postępować w takich sytuacjach w myśl, że kiedyś to być może my sami będziemy potrzebowali szybkiej pomocy służb ratunkowych.

4.4
marika
Marika Zgraja 149 postów
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.