Ładowanie...

Aktywny tempomat – ułatwienie czy uśpienie czujności?

Przez - 23 listopada 2018
4,5/5
98
Aktywny tempomat – ułatwienie czy uśpienie czujności?

Urządzenie jakim jest tempomat, znane nam wszystkim od dłuższego czasu, zostało całkiem niedawno udoskonalone o nowe funkcje i jest dostępne w coraz większej liczbie modeli samochodów sprzedawanych na europejskim rynku. Mowa tutaj oczywiście o aktywnym (adaptacyjnym) tempomacie, który występuje także pod nazwami Active Cruise Control (ACC), Adaptive Cruise Control (ACC), Intelligent Cruise Control (ICC).

System nie tylko umożliwia ustawienie stałej prędkości, z jaką ma poruszać się pojazd, ale także pozwala na utrzymanie odpowiedniego (możliwego do ustawienia spośród dostępnych opcji) odstępu od poprzedzającego pojazdu, przyspieszając i zwalniając prędkość. Najnowsze wersje tego udogodnienia potrafią także całkowicie zatrzymać samochód, jeżeli to konieczne i ruszyć z postoju z utrzymaniem odpowiedniej prędkości i odstępu od innych pojazdów. Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie podczas jazdy w korku i ruszaniu na światłach w mieście.

Wersje systemów oczywiście różnią się między sobą w zależności od modeli aut, jak również dostępnej lub nie, możliwości uruchamiania silnika na postoju (tzw. funkcji stop&go), zakresu regulacji utrzymywanego odstępu czy zasięgu możliwych do ustawienia prędkości pojazdu (poczynając od 0 km/h do maksymalnej prędkości, im jest ona wyższa, tym funkcja jest droższa). Od ilości i rodzaju funkcji uzależniona jest bowiem także cena zamontowania takiego oprogramowania i jego konfiguracji w pojeździe, i waha się ona od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

System sprawdza się i jest stosowany głównie w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, gdyż w przypadku manualnej funkcja zwalniania i przyspieszania nie ma większego sensu, gdyż i tak angażuje do tego celu kierowcę. Samochody z wbudowanym aktywnym tempomatem można rozpoznać po radarze umieszczonym w przednim zderzaku pod plastikową osłoną. Jest to charakterystyczny prostokąt umieszczony za przednią atrapą chłodnicy lub kula zamontowana w zderzaku.

Radar jest zdecydowanie najważniejszą i najdroższą częścią całego systemu. Jego uszkodzenie w razie kolizji lub stłuczki i chęć naprawy wiąże się z kosztami rzędu kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych, czyli prawie równowartością montażu systemu. Jest to bowiem główne urządzenie odpowiedzialne za wysyłanie fal radiowych, mających naprawdę spory zasięg działania i odpowiedzialnych za przekazywanie do systemu informacji o odległościach od innych pojazdów i przeszkód na drodze. Dzięki tym informacjom uruchamiany jest sterownik silnika i hamulce, które dostosowują prędkość do jadącego przed nami pojazdu i odpowiadają za zatrzymanie i ruszenie auta  z postoju.

System można uśpić poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub całkowicie wyłączyć, odzyskując tym samym całkowitą kontrolę nad sterowaniem pojazdu. Ma to niezwykle duże znaczenie, ponieważ nie powinniśmy całkowicie powierzać naszego bezpieczeństwa maszynie. Mimo tego, że systemy są coraz bardziej innowacyjne i stale unowocześniane, nadal jest to tylko elektronika w naszym samochodzie, którego to my sami jesteśmy kierowcą. Wcześniejsze wersje aktywnych tempomatów i tempomatów w ogóle były jedynie ułatwieniem dla kierującego na dłuższych trasach. W kwestii utrzymywania odpowiedniej prędkości i odstępu od poprzedzających pojazdów, uruchamiały one np. sygnał dźwiękowy, który ostrzegał kierowcę i aktywizował go do wciśnięcia hamulca.

Dzisiejsze systemy niemal „myślą” za nas i reagują kiedy to konieczne. Nie wyłączajmy jednak zupełnie naszej czujności, a już na pewno nie poświęcajmy uwagi na robienie innych rzeczy, siedząc za kierownicą. System ma prawo zadziałać niepoprawnie i źle zinterpretować odległość od innych pojazdów, np. podczas jazdy po łuku zamiast mierzyć odległość od pojazdu nas poprzedzającego, może aktywować awaryjne hamowanie, na podstawie błędnego pomiaru zbliżającego się do nas samochodu po przeciwnym pasie. Taka sytuacja może doprowadzić do naprawdę niebezpiecznego zdarzenia na drodze, jeżeli w porę nie zareagujemy. Dlatego traktujmy aktywny tempomat nie jako zastępczego kierowcę a jedynie intuicyjne ułatwienie, które może odciążyć na chwile nasze nogi, ale nie wyręczy nas w myśleniu.

marika
Marika 86 posty
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców olka
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Białe Logo serwisu prawo-jazdy-360.pl
Kontakt
ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Langiewicza 2/12
61-502 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Telefon: 790-747-360
Poniedziałek - Piątek 8:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail: kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 8:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation sp z o.o. sp. k. (ul. Langiewicza 2/12, 61-502. Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.
Wyślij wiadomość