Ładowanie...

Kobiety za kierownicą

Przez - 08 marca 2019
4,4/5
9 094
Kobiety za kierownicą

Jeszcze kilkanaście lat temu widok przedstawicielki płci pięknej za kierownicą był dość niespotykanym zjawiskiem i mężczyźni z pewną dozą zaskoczenia, ale też pobłażliwością traktowali na drodze kobiety-kierowców. W ostatnim czasie jednak sytuacja ta zmieniła się diametralnie i nie dość, że kobiety stanowią już niemalże połowę z całej grupy kierowców na drogach, to coraz częściej można je także ujrzeć w charakterze kierowcy zawodowego.

Statystyki pokazują, że nieco ponad 10 lat temu, co 3 dorosła kobieta w Polsce posiadała prawo jazdy kategorii B. Z ostatnich danych pochodzących z CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) wynika, że na 20 mln kierowców aż 44% tj. około 8,8 mln stanowią kobiety i liczby te stale rosną. Mężczyzn za kierownicą jest już tylko niewiele więcej.

Największy odsetek kierowców posiada prawo jazdy na popularną kategorię B, czyli auto osobowe. Jest ich 17,6 mln i 40% stanowią kobiety.

Nasuwa się pytanie o to, czy przedstawiciele którejś z płci jeżdżą bezpieczniej. Jest rzeczywiście pewna różnica w stylu jazdy kobiet i mężczyzn, która ma swoje odzwierciedlenie w statystykach policyjnych dotyczących wypadków drogowych i tutaj ukłony należą się paniom.

Według danych policji z 2016 roku, znacznie częściej sprawcami wypadków drogowych byli mężczyźni i spowodowali oni aż ok. 75% z nich. Tylko za co 5 wypadek odpowiedzialna była kobieta. Podobnie sprawa ma się, jeżeli chodzi o pieszych sprawców wypadków, gdyż tutaj również przeważającą część (67,3%) stanowią mężczyźni.

Równie istotne są informacje odnośnie konsekwencji wypadków spowodowanych przez kobiety i mężczyzn. O ile można to tak ująć, to w tej kwestii również kobiety mogą „pochwalić się” mniejszą szkodliwością spowodowanych przez nie wypadków. Zaledwie w co 25 wypadku spowodowanym przez kobietę, ginęła co najmniej jedna osoba, natomiast w przypadku mężczyzn już co 11 wypadek przynosił ofiary śmiertelne.

Dlaczego statystyki są aż tak różnorodne pod względem płci kierowców? Według badań to właśnie uwarunkowania biologiczne związane z daną płcią są determinujące w tej kwestii. Prawie połowa badanych kobiet oznajmia, że martwi się, gdy ich bliscy podróżują samochodem. Kobiety są również bardziej empatyczne i wykazują większe zrozumienie dla ryzyka, jakie wiąże się z podróżowaniem w ogóle. Inne badania pokazują, ze kobiety czują się za kierownicą bardziej odpowiedzialne za pasażerów i sam fakt obecności innych osób w pojeździe sprawia, że jeżdżą wolniej i spokojniej.

Różnice są widoczne także w respektowaniu przepisów i jeździe z dostosowaną do nich prędkością. Jedynie 17% mężczyzn zawsze respektuje przepisy i stosuje się do limitów prędkości, natomiast w przypadku kobiet jest to 27% kierowców, które jeżdżą po drogach, nie przekraczając dozwolonej prędkości. W przypadku kontroli policji, związanej np. właśnie z przekraczaniem dozwolonej prędkości, mężczyźni zazwyczaj uważają, że ich zachowanie na drodze nie stanowiło zagrożenia i bagatelizują przepisy, podczas gdy kobiety w takich sytuacjach tłumaczą się raczej roztargnieniem i niewiedzą.

Jeżeli chodzi o powody, wedle których mężczyźni mogą zakwestionować przewagę w rozważnej jeździe kobiet i na które uwagę zwraca również policja, to są to:

- zbyt wolna jazda i brak dynamiki;

- zbyt późne sygnalizowanie chęci zmiany pasa lub wykonania innego manewru, wymagającego włączenia kierunkowskazu;

- asekuracyjne i zbyt powolne wykonywanie manewrów;

- potrzeba zaparkowania za wszelką cenę.

Większość z nich wynika jednak z nadrzędnej zasady zachowania ostrożności i rozwagi, którą kierują się kobiety za kierownicą. Kobietom-kierowcom prędkość i pośpiech kojarzą się z brawurą, tragedią i brakiem odpowiedzialności, w przeciwieństwie do mężczyzn, którzy szybką jazdę wiążą z siłą, przewagą i atrybutem męskości.

Kobiety za kierownicą przejawiają także mniejszą agresję w przypadku sytuacji konfliktowych, dlatego im więcej kobiet w ruchu drogowym, tym przyjaźniej i spokojniej. Coraz większa liczba przedstawicielek płci pięknej na drogach w ogólnym rozrachunku powinna przełożyć się więc na zwiększanie bezpieczeństwa jazdy.

marika
Marika Zgraja 149 posty
Młoda pisarka, która tworzy merytoryczne teksty. Dzięki niej zawsze dostaniecie najnowsze wiadomości, które na pewno wam się przydadzą a do tego odpisze jeszcze na nadesłane od Was wiadomości e-mail.
Partnerzy osk
Ośrodek szkolenia kierowców ATC
Ośrodek szkolenia kierowców gps-naukajazdy
Ośrodek szkolenia kierowców ABC
Ośrodek szkolenia kierowców L-Express
Ośrodek szkolenia kierowców przewoźny
Ośrodek szkolenia kierowców ekstern
Ośrodek szkolenia kierowców elenauto
Ośrodek szkolenia kierowców zuburzycki
Ośrodek szkolenia kierowców Auto-Kurs
Ośrodek szkolenia kierowców terlikowski
Ośrodek szkolenia kierowców krupinscy
Ośrodek szkolenia kierowców oficer-dabek
Ośrodek szkolenia kierowców olecko
Ośrodek szkolenia kierowców resort
Ośrodek szkolenia kierowców mikolajczyk
Ośrodek szkolenia kierowców auto szkola lubin

Logo białe prawo-jazdy-360.pl

Kontakt

ikona samolot Dane adresowe Polska
ul. Święty Marcin 29/8
61-806 Poznań
ikona telefon Zadzwoń do nas Dział obsługi klienta
Telefon: 790-747-360

Dział obsługi klienta biznesowego
Telefon: 791-747-360

Dział obsługi pozycjonowania
Telefon: 795-747-360

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 16:00
ikona email Napisz do nas E-mail kontakt@prawo-jazdy-360.pl
Poniedziałek - Niedziela 9:00 - 24:00
Potwierdzenie przelewu/przekazu pocztowego (max 3 MB)
Administratorem Twoich danych osobowych jest New Generation M. Romanowski sp. j. (ul. Święty Marcin 29/8, 61-806 Poznań). Dane będą przetwarzane w celu wysyłki odpowiedzi na zadane pytanie, na zasadach określonych w regulaminie prawo-jazdy-360.pl. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do otrzymania odpowiedzi. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania