Kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 1, art. 16) „Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze”.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 1, art. 16) „Kierujący pojazdem, korzystając z drogi dwujezdniowej, jest obowiązany jechać po prawej jezdni; do jezdni tych nie wlicza się jezdni przeznaczonej do dojazdu do nieruchomości położonej przy drodze”.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 1, art. 16) „Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni”
Włączanie się do ruchu wymaga zachowania szczególnej ostrożności, a także konieczności ustąpienia pierwszeństwa wszystkim pozostałym uczestnikom ruchu. Przede wszystkim, zanim rozpoczniesz ruch, dokonaj uważnej obserwacji sytuacji jaka występuje na drodze, a także podejmij trafną decyzję, czy manewr włączania się do ruchu przeprowadzisz w bezpieczny sposób. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości zaczekaj na poprawę sytuacji.
Włączającym się do ruchu jesteś także w ściśle określonych przepisami sytuacjach, np. podczas:
Autostrada - droga dwujezdniowa, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której nie dopuszcza się ruchu poprzecznego, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość co najmniej 40 km/h, w tym również w razie ciągnięcia przyczep.
Droga ekspresowa - droga dwu- lub jednojezdniową, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, na której skrzyżowania występują wyjątkowo, przeznaczoną tylko do ruchu pojazdów samochodowych, z wyłączeniem czterokołowca.
Początek i koniec autostrady
Słupki informujące o odległości do końca autostrady
Początek i koniec drogi ekspresowej
Droga płatna
Przepisy zabraniają na autostradzie:
Przepisy zabraniają na drodze ekspresowej:
Strefa zamieszkania – w której pieszy może się swobodnie poruszać po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni i ma pierwszeństwo przed pojazdami – kierujący w takiej sytuacji musi zawsze ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
W strefie zamieszkania:
Droga wewnętrzna – to droga niepubliczna, która może mieć również postać parkingu oraz placu przeznaczonego do ruchu pojazdów. Najczęściej takie drogi można spotkać na osiedlach mieszkaniowych, ale też mogą stanowić obszary komunikacyjne przy sklepach zwłaszcza hipermarketach.
Na drogach wewnętrznych, tych ogólnodostępnych, jak i tych o ograniczonym dostępie, musimy stosować przepisy, które regulują bezpośrednie relacje między uczestnikami tego ruchu:
Przy wyjeżdżaniu z drogi wewnętrznej jesteś włączającym się do ruchu. Kierujący w tej sytuacji musi zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa wszystkim pozostałym uczestnikom ruchu.
Strefa ruchu – jest to obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
Omijanie – to przejeżdżanie obok nie poruszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 5, art. 23) „Przy omijaniu kierujący pojazdem jest obowiązany zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość; omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z jego prawej strony”.
Zakaz omijania dotyczy:
Wymijanie – to przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 5, art. 23) „Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, a w razie potrzeby zjechać na prawo i zmniejszyć prędkość lub zatrzymać się”.
Wyprzedzanie – to przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
Wyprzedzanie jest manewrem trudnym i niebezpiecznym oraz wymagającym odpowiedniego przygotowania, koncentracji, a także umiejętności przewidywania następujących po sobie zdarzeń. Zachowanie szczególnej ostrożności jest tutaj obowiązkowe, podobnie jak zachowanie odpowiedniego dużego, bezpiecznego odstępu od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu.
WYPRZEDZANIE Z PRAWEJ STRONY
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 6, art. 24)„Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7:
W jakich przypadkach wyprzedzanie jest zabronione?
Przepisy dotyczące zmiany kierunku jazdy są bardzo krótkie i ogólne, a to wymaga ich przestrzegania i dostosowania do aktualnej sytuacji, oraz z zachowaniem zdrowego rozsądku.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, odział 4, art. 22) „Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru”.
Zmiana kierunku jazdy następuje wówczas, gdy skręcasz w inną drogę lub jezdnię na skrzyżowaniu lub poza nim. Każdą zmianę kierunku jazdy możesz przeprowadzić tylko i wyłącznie po warunkiem zachowania szczególnej ostrożności oraz wcześniejszego zasygnalizowania zamiaru takiej zmiany odpowiednim kierunkowskazem. Każdy kierujący zmieniając pas ruchu jest obowiązany do tego, aby dokładnie się upewnić, czy wykonany manewr nie spowoduje zajechania drogi innemu uczestnikowi ruchu lub nie zagrozi bezpieczeństwa pieszych znajdujących się na drodze.
Kierujący, który zamierza dokonać zmiany kierunku jazdy musi:
Jeżeli natomiast pasy ruchu są wyznaczone, kierujący pojazdem musi zając pas zgodny z kierunkiem dalszej jazdy.
Zmiana pasa ruchu
Zmiana pasa ruchu to zmiana położenia pojazdu wobec krawędzi lub osi jezdni, ale przy pozostaniu na tej samej jezdni. Podczas zmiany zajmowanego pasa ruchu należy zachować szczególną ostrożność.
Kierujący pojazdem, który zmierza zmienić pas ruchu poza skrzyżowaniem powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, jadącemu po pasie, na który chce wjechać (wyjątkiem od tej zasady są przepisy dotyczące jazdy na suwak) oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Przepisy dotyczące zmiany pasa ruchu nakazują kierującemu ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać – jednak wyjątkiem od tej zasady są przepisy dotyczące jazdy na suwak, czyli naprzemiennego włączenia się do ruchu.
Zasada jazdy na suwak obowiązuje wówczas, gdy spełnione są dwa warunki:
W takiej sytuacji kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest zobowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu:
Korytarz życia
Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, uczestnicy ruchu i inne osoby znajdujące się na drodze są zobowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego poprzez niezwłoczne usunięcie się z drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
W warunkach zwiększonego natężenia ruchu, który utrudnia swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, kierujący są zobowiązani stosować się do szczegółowych przepisów dotyczących formowania korytarzy życia:
Co ważne, z korytarzy życia oprócz pojazdów uprzywilejowanych mogą korzystać jedynie pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorące udział w akcji ratowniczej. W innym wypadku zabronione jest korzystanie z nich, a kierujący pojazdami mogą kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie po przejeździe pojazdów uprzywilejowanych.
Manewr zawracania polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny. Podczas zawracania kierujący musi zachować wzmożoną uwagę oraz szczególną ostrożność. Wykonanie manewru zawracania można wykonać wszędzie, gdzie nie jest to zabronione, sygnalizując to wcześnie kierunkowskazem, w odpowiednich warunkach i po upewnieniu się, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa.
Zabrania się zawracania:
Kierowca powinien jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, nie powinna ona utrudniać zatrzymania pojazdu w razie pojawienia się przeszkody lub innego zagrożenia.
Jako kierowca musisz zawsze mieć świadomość z jaką prędkością jedziesz i określić odpowiednią prędkość jazdy biorąc pod uwagę:
Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Obszar niezabudowany
Obszar zabudowany
Pozostałe pojazdy oraz zespoły pojazdów z przyczepą
Obszar niezabudowany
Bezpieczny odstęp
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 3, art. 19) „Kierujący pojazdem jest obowiązany:
Zachowanie odpowiedniego odstępu między pojazdami jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Im większy dystans pomiędzy pojazdami, tym dłuższy czas na reakcję w przypadku niespodziewanej sytuacji i większe szanse na uniknięcie kolizji.
Przeciętny czas reakcji wynosi około 1 sekundy. To czas jaki kierowca potrzebuje na reakcję, gdy odbierze informację o konieczności wykonania manewru. Czas reakcji może się jednak wydłużyć, nawet kilkukrotnie, jeśli uwaga kierowcy zostanie zaabsorbowana czymś innym, może to być np. obsługa radia, czy rozmowa z pasażerem. Wydłużenie czasu reakcji jest także naturalnym efektem zmęczenia, senności i gorszego samopoczucia.
Reguła trzech sekund
W momencie, gdy jadący przed nami samochód minie znak drogowy, drzewo lub inny nieruchomy punkt odniesienia powinniśmy odliczyć „101, 102, 103”. Wypowiedzenie spokojnie tych trzech liczb odpowiada w przybliżeniu trzem sekundom. Jeśli w tym czasie nie dojedziemy do punktu odniesienia, oznacza to, ze zachowujemy bezpieczny odstęp 3 sekund. Jeśli miniemy go, zanim wypowiemy dwie liczby, powinniśmy zwiększyć odległość od jadącego przed nami auta.
Hamowanie
Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu.
Czynniki wpływające na drogę hamowania:
Rodzaje hamowania:
HOLOWANIE
Holowanie – to czynność polegająca na ciągnięciu pojazdu silnikowego przez drugi pojazd silnikowy lub motorower na połączeniu giętkim lub sztywnym.
Do holowania motocykla należy użyć połączenia giętkiego, umożliwiającego łatwe odczepienie się. Sposób połączenia innych pojazdów ma wykluczyć odczepienie się w czasie jazdy.
Do holowania można użyć połączenia sztywnego pod warunkiem, że co najmniej jeden układ hamulców jest sprawny w pojeździe holowanym zaś w połączeniu giętkim sprawne muszą być oba układy. Nie jest wymagany sprawny układ hamowania w pojeździe holowanym, którego przednie zawieszenie oparte jest o część mechaniczną pojazdu holującego.
Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego (rozdział 3, oddział 9, art. 31) Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
Zabrania się holowania:
W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Dopuszczalne prędkości pojazdu holowanego