Kategoria B
Postęp: 0%
Wersja demo, kup dostęp by korzystać z całego podręcznika Wykup dostęp
Bezpieczny odstęp i hamowanie
Włącz lektoraWyłącz lektora
Opcja dostępna po wykupieniu

Bezpieczny odstęp

Odwołując się do Kodeksu Ruchu Drogowego Kierujący pojazdem jest obowiązany:

  1. jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym,
  2. hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
  3. utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

Podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową kierujący jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.

Zachowanie odpowiedniego odstępu między pojazdami jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Im większy dystans pomiędzy pojazdami, tym dłuższy czas na reakcję w przypadku niespodziewanej sytuacji i większe szanse na uniknięcie kolizji.

odstęp

Przeciętny czas reakcji wynosi około 1 sekundy. To czas jaki kierowca potrzebuje na reakcję, gdy odbierze informację o konieczności wykonania manewru. Czas reakcji może się jednak wydłużyć, nawet kilkukrotnie, jeśli uwaga kierowcy zostanie zaabsorbowana czymś innym, może to być np. obsługa radia, czy rozmowa z pasażerem. Wydłużenie czasu reakcji jest także naturalnym efektem zmęczenia, senności i gorszego samopoczucia.

Reguła trzech sekund

W momencie, gdy jadący przed nami samochód minie znak drogowy, drzewo lub inny nieruchomy punkt odniesienia powinniśmy odliczyć „101, 102, 103”. Wypowiedzenie spokojnie tych trzech liczb odpowiada w przybliżeniu trzem sekundom. Jeśli w tym czasie nie dojedziemy do punktu odniesienia, oznacza to, ze zachowujemy bezpieczny odstęp 3 sekund. Jeśli miniemy go, zanim wypowiemy dwie liczby, powinniśmy zwiększyć odległość od jadącego przed nami auta.

Hamowanie

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu.

hamowanie

Czynniki wpływające na drogę hamowania:

  • umiejętności kierowcy,
  • warunki atmosferyczne,
  • przyczepność opon,
  • stan techniczny układu hamulcowego.

Rodzaje hamowania:

  • hamowanie normalne - polegające na ciągłym wywieraniu nacisku na pedał hamulca bez wyłączania sprzęgła, które wyłącza się w ostatniej fazie hamowania. Nacisk na pedał należy zwiększać stopniowo, tak aby jednocześnie hamować pojazd silnikiem.
  • hamowanie awaryjne - polegające na energicznym naciśnięciu na pedał hamulca, w celu zatrzymania pojazdu w możliwie najkrótszym czasie. W ostatniej fazie hamowania, w razie możliwości, należy wcisnąć pedał sprzęgła w celu niedopuszczenia do unieruchomienia silnika pojazdu.
  • hamowanie pulsacyjne - polegające na naciskaniu i zwalnianiu pedału z dużą częstotliwością. Hamowanie to zmniejsza możliwość poślizgu kół, szczególnie na śliskiej nawierzchni.
  • hamowanie silnikiem - polega na wytracaniu prędkości poprzez nierozłączanie układu napędowego przy zwolnionym pedale przyspieszenia i na odpowiednim biegu. Ten rodzaj hamowania należy stosować przede wszystkim w terenie górzystym podczas zjeżdżania ze wzniesień.